HISTORIAN JA VIESTINNÄN BLOGI

AnnaN historia ja viestintä on oululaisen Anna Niemisen perustama yritys, joka on ollut toiminnassa jo toistakymmentä vuotta.

Miten tehdä tarjouspyyntö historian tilaustöistä?

Miten tehdä tarjouspyyntö historian tilaustöistä?

Juhlakirja, historiateemainen diasarja, merkkivuoden sivuille sisältö, video. Ammattimaista historiatyötä tarvitseva on usein uuden edessä tarjouspyyntöä tehdessään. Tilanne on yleensä ainutkertainen eikä ole valmiiksi tuttua, mitä kannattaa ja voi pyytää ja miten...

Historia osana juhlavuotta

Historia osana juhlavuotta

Monissa organisaatioissa, yhdistyksissä ja yrityksissä omaa menneisyyttä havahdutaan ajattelemaan, kun merkittävä juhlavuosi lähestyy. Usein historia halutaan nostaa esiin juuri silloin. Osa organisaatioista tiivistää juhlatunnelman tiettyyn ajankohtaan, tapahtumaan,...

Historiakirjan kuvitus kertoo, keventää ja luo ajankuvaa

Historiakirjan kuvitus kertoo, keventää ja luo ajankuvaa

Koska maailma ympärillämme on yhä visuaalisempi ja viestimme yhä enemmän kuvilla, tekstipainotteisen kirjankin visuaaliset ominaisuudet ovat yhä keskeisempiä. Ne vaikuttavat paljon siihen, miten houkuttelevaksi kirja koetaan. Kuvilla on monta erilaista tehtävää kirjan...

Historiakirjan tekeminen on vuorovaikutusta

Historiakirjan tekeminen on vuorovaikutusta

Historiakirjan tekeminen vaatii omaa rauhaa ja mahdollisuutta keskittyä. Tämä on toinen puoli työstä. Toinen puoli on sosiaalista toimintaa, vuorovaikutusta ja yhdessä tekemistä. Kirjaa ei voi eikä pitäisi tehdä vain itselleen. Onnistunut historiateos on tilaajansa...

Sata vuotta hymyä ja auringonpaistetta – mutta uskooko kukaan?

Sata vuotta hymyä ja auringonpaistetta – mutta uskooko kukaan?

Kun menneisyyden tapahtumia ja ilmiöitä nostetaan nykypäivän ihmisten luettavaksi, voi tulla kiusaus silotella ikävältä vaikuttavia kohtia. Voi tuntua, että ne antavat ihmisistä ja organisaatiosta huonon kuvan, pilaavat mahdollisen juhlavuoden tunnelman ja ehkä jopa...

HISTORIATOIMIKUNTA TUKEE, OHJAA JA PÄÄTTÄÄ

HISTORIATOIMIKUNTA TUKEE, OHJAA JA PÄÄTTÄÄ

Kun yhdistys, yritys tai muu organisaatio on päättänyt tilata historiakirjan, sen kannattaa nimetä historiatoimikunta tai historiatyöryhmä. Se ei ole muistelupiiri, sillä haastateltavia ja informantteja kyllä löytyy tarvittaessa muutenkin. Historiatoimikunnan tai...

MITEN KÄYTTÄÄ LINKEDINIÄ TIETEEN PARISSA?

MITEN KÄYTTÄÄ LINKEDINIÄ TIETEEN PARISSA?

Tieteeseen kuuluvat yhdessä tekeminen, jatkuva keskeneräisyys, tiedon kumuloituminen ja pyrkimys avoimuuteen. Näitä voi pitäähyvinä lähtökohtina myös LinkedInin käytössä, mutta huomioi, että kyse on somekanavasta. Osa ihmisistä vierastaa LinkedIniä kokien...

MIKSI PIENENKIN YHDISTYKSEN KANNATTAA OLLA SOMESSA?

MIKSI PIENENKIN YHDISTYKSEN KANNATTAA OLLA SOMESSA?

Joissakin yhdistyksissä somen käyttöä vielä harkitaan. Tässä muutamia syitä, miksi se kannattaa. Se on ilmaista tai hyvin edullista. Joissakin yhdistyksissä käytetään yhä tuloihin nähden merkittäviä summia jäsenkirjeiden postittamiseenja paperisiin...

MITÄ MUUTA HISTORIASTA KUIN KIRJA?

MITÄ MUUTA HISTORIASTA KUIN KIRJA?

Kun menneisyyden tapahtumia, kehityskulkuja ja ilmiöitä haluaa tallentaa ja esitellä muille, historiateoksen tilalle tai rinnalle on useita  muita toteuttamistapoja. Historiaa voi koota esimerkiksi: Powerpoint-sarjaksi – sen painopiste voi olla visuaalisessa...

MITÄ HYÖTYÄ HISTORIAN KIRJOITTAMISESTA ON ORGANISAATIOLLE?

MITÄ HYÖTYÄ HISTORIAN KIRJOITTAMISESTA ON ORGANISAATIOLLE?

Kun yritys, yhdistys tai muu organisaatio teettää vaiheistaan historiakirjan, parhaassa tapauksessa se saa muutakin kuin valmiin teoksen. Tässä omien työvuosieni aikana kertyneitä näkökulmia, miksi historian kirjoittaminen on organisaatiolle kannattavaa.1....

Kotisivut yrityksille: Mainostoimisto Kompassi