HISTORIAN JA VIESTINNÄN BLOGI

AnnaN historia ja viestintä on oululaisen Anna Niemisen perustama yritys, joka on ollut toiminnassa jo toistakymmentä vuotta.

Hyvän historiahaastattelun kulmakiviä

Hyvän historiahaastattelun kulmakiviä

Kirjaan tai muuhun historiaesitykseen halutaan usein haastatteluja, jotta aiheen käsittely olisi monipuolista ja kerronnassa kuuluisi ihmisen ääni. Tavoitteena on, että haastattelu sujuisi hyvin eikä olisi hämmentävä tai huono kokemus haastateltavalle. Siksi...

Aikajana – historiasta kiinnostuneen hyvä työväline

Aikajana – historiasta kiinnostuneen hyvä työväline

Kronologinen aikajana keskeisistä tapahtumista ajankohtineen voi olla näppärä työkalu historiaprojektin alkuun tai viimeisteltynä sen lopputulokseksikin. Siitä voi olla apua muun muassa tutkijalle, historianharrastajalle esimerkiksi kylän tai suvun vaiheiden...

Tosi hyvä ja ihan hirveä historiakirja

Tosi hyvä ja ihan hirveä historiakirja

Kun kirjaa ryhdytään tekemään, sen suunnittelu ja toiveiden saaminen sanoiksi voi tuntua hankalalta, jos asia on uusi. Konkreettinen lähtökohta voi olla valmiiden kirjojen katseleminen ja sen pohtiminen, mitä niistä pitää. Moni osaa aika nopeasti kertoa joko...

Miten tehdä tarjouspyyntö historian tilaustöistä?

Miten tehdä tarjouspyyntö historian tilaustöistä?

Juhlakirja, historiateemainen diasarja, merkkivuoden sivuille sisältö, video. Ammattimaista historiatyötä tarvitseva on usein uuden edessä tarjouspyyntöä tehdessään. Tilanne on yleensä ainutkertainen eikä ole valmiiksi tuttua, mitä kannattaa ja voi pyytää ja miten...

Historia osana juhlavuotta

Historia osana juhlavuotta

Monissa organisaatioissa, yhdistyksissä ja yrityksissä omaa menneisyyttä havahdutaan ajattelemaan, kun merkittävä juhlavuosi lähestyy. Usein historia halutaan nostaa esiin juuri silloin. Osa organisaatioista tiivistää juhlatunnelman tiettyyn ajankohtaan, tapahtumaan,...

Historiakirjan kuvitus kertoo, keventää ja luo ajankuvaa

Historiakirjan kuvitus kertoo, keventää ja luo ajankuvaa

Koska maailma ympärillämme on yhä visuaalisempi ja viestimme yhä enemmän kuvilla, tekstipainotteisen kirjankin visuaaliset ominaisuudet ovat yhä keskeisempiä. Ne vaikuttavat paljon siihen, miten houkuttelevaksi kirja koetaan. Kuvilla on monta erilaista tehtävää kirjan...

Historiakirjan tekeminen on vuorovaikutusta

Historiakirjan tekeminen on vuorovaikutusta

Historiakirjan tekeminen vaatii omaa rauhaa ja mahdollisuutta keskittyä. Tämä on toinen puoli työstä. Toinen puoli on sosiaalista toimintaa, vuorovaikutusta ja yhdessä tekemistä. Kirjaa ei voi eikä pitäisi tehdä vain itselleen. Onnistunut historiateos on tilaajansa...

Sata vuotta hymyä ja auringonpaistetta – mutta uskooko kukaan?

Sata vuotta hymyä ja auringonpaistetta – mutta uskooko kukaan?

Kun menneisyyden tapahtumia ja ilmiöitä nostetaan nykypäivän ihmisten luettavaksi, voi tulla kiusaus silotella ikävältä vaikuttavia kohtia. Voi tuntua, että ne antavat ihmisistä ja organisaatiosta huonon kuvan, pilaavat mahdollisen juhlavuoden tunnelman ja ehkä jopa...

HISTORIATOIMIKUNTA TUKEE, OHJAA JA PÄÄTTÄÄ

HISTORIATOIMIKUNTA TUKEE, OHJAA JA PÄÄTTÄÄ

Kun yhdistys, yritys tai muu organisaatio on päättänyt tilata historiakirjan, sen kannattaa nimetä historiatoimikunta tai historiatyöryhmä. Se ei ole muistelupiiri, sillä haastateltavia ja informantteja kyllä löytyy tarvittaessa muutenkin. Historiatoimikunnan tai...

MITEN KÄYTTÄÄ LINKEDINIÄ TIETEEN PARISSA?

MITEN KÄYTTÄÄ LINKEDINIÄ TIETEEN PARISSA?

Tieteeseen kuuluvat yhdessä tekeminen, jatkuva keskeneräisyys, tiedon kumuloituminen ja pyrkimys avoimuuteen. Näitä voi pitäähyvinä lähtökohtina myös LinkedInin käytössä, mutta huomioi, että kyse on somekanavasta. Osa ihmisistä vierastaa LinkedIniä kokien...

Kotisivut yrityksille: Mainostoimisto Kompassi