Kun menneisyyden tapahtumia, kehityskulkuja ja ilmiöitä haluaa tallentaa ja esitellä muille, historiateoksen tilalle tai rinnalle on useita
muita toteuttamistapoja. Historiaa voi koota esimerkiksi:
- Powerpoint-sarjaksi – sen painopiste voi olla visuaalisessa ilmeessä.
- Aikajanaksi.
- Www-sivustoksi.
- Someen päivitysten kokonaisuudeksi, joka voidaan suunnitella osallistavaksi ja vuorovaikutteiseksi.
- Blogiin, jonne voidaan myös kutsua kirjoittajia.
- Teemahaastattelujen sarjaksi.
Milloin kannattaa harkita jotakin muuta historian viestimisen tapaa kuin historiateosta?
- Jos kirja ei kiinnosta tai tavoittaa huonosti mahdollisen kohderyhmän.
- Historiateosta on mahdotonta tehdä ihan hetkessä. Jos valmista halutaan nopeasti tiettyyn tilaisuuteen, muut vaihtoehdot voivat olla realistisempia kalenterin kannalta.
- Eri ratkaisuilla on erilaiset kustannukset. Kirja ei ole halvin vaihtoehto.
- Historia-aiheisia somepäivityksiä tai blogeja on helppo kenen tahansa jakaa eteenpäin. Niiden suunnittelemisessa ja toteuttamisessakaan ei ole kohtuuttoman suuri työ. Historiateoksen tekeminen tai tilaaminen ulkopuoliselta kirjoittajalta on huomattavasti työläämpää.
Monipuolisuuskin toimii. Samasta aihepiiristä voidaan tehdä historiateos, video, aikajana nettiin ja postata someen kiinnostavasti.
Yksi netistä löytyvä yrityshistorian toteutus on Keuruun Energian tarina. Yhtiö ei ole minulle tuttu, enkä ole ollut tarinaa tekemässä. Toisissa kohdissa nauratti, toisissa historian siivet havisivat. Ajatuksia heräsi ainakin.